O komunikaciji i brendiranju na društvenim mrežama sve se više razmišlja strateški, stoga su brojne tvrtke odlučile koristiti usluge voditelja društvenih mreža, odnosno community managera. O čemu je riječ? Jednostavno, postoji potražnja za specijaliziranom osobom ili agencijom koja će brinuti o brendu na društvenim mrežama na valjani način. Kažemo valjani jer se tvrtke nerijetko odluče dodatno zadužiti osobe unutar vlastite tvrtke, no one često nisu dovoljno stručne.
Za vođenje društvenih mreža zaista postoje osobe koje su se specijalizirale za odnose s javnošću i digitalne medije te vješto upravljaju brendom u virtualnom svijetu. Nazivaju se voditelji društvenih mreža ili community manageri. Treba biti vrlo oprezan jer mnogi imaju profile na društvenim mrežama i proglašavaju se stručnjacima.
No, pravi voditelj društvenih mreža zna kako biti proaktivan i koristiti dvosmjernu komunikaciju. Zna da se rezultati ne mjere novcem, već brojem fanova, followera i kvalitetom interakcije. Uzevši u obzir imidž klijenta, cilj im je uspješno voditi društvene mreže i promovirati brend. Kako će to sve raditi?
Promocija brenda na društvenim mrežama
Voditelj društvenih mreža ili community manager treba čuvati imidž brenda i klijenta, stoga stalno mora razgovarati s klijentom o željama i načinima na koje će oblikovati sadržaj. S druge strane, on mora biti upoznat i s poslovanjem društvenih mreža (Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, LinkedIn itd.), kao i s poslovanjem konkurentnih brendova i klijenata u virtualnome svijetu.
Facebook je jedna od najzastupljenijih društvenih mreža u Hrvatskoj i puno se tvrtki odlučilo za oglašavanje putem Facebooka. Vođenje društvenih mreža putem Facebooka traži objavljivanje sadržaja na dnevnoj bazi (čak i više puta dnevno), dijeljenje poveznica vezanih uz brend, odgovaranje na poruke i komentare ispod objava koje su ostavili fanovi.
Zvuči jednostavno, zar ne? Međutim, fanovi mogu lako odustati od praćenja profila stranice ako voditelj društvenih mreža podbaci u marketinškim aktivnostima. Facebook je olakšao stvari pripremanjem sadržaja za objavu u točno određeno vrijeme za pojedine dane. Također ima alate koji olakšavaju promociju stranice, odnosno brenda. Fanovi vole pročitati i pogledati sadržaje običnih ljudi koji su postali uspješni (tople ljudske priče). Takvi sadržaju bude samopouzdanje, suosjećanje, sreću radi tuđeg uspjeha i vjeru da „ja to mogu“.
Instagramov poslovni profil može biti povezan sa stranicom koju imate na Facebooku. Kada voditelj društvenih mreža odabere u koju kategoriju tvrtka spada, komunikacija može početi. Kategorije su osobni blog, ljepota, kozmetika, zabava, sport, knjiga i slično. Na Instagramu se mogu objavljivati samo fotografije i kratki video zapisi, stoga te fotografije moraju biti što bolje, profesionalnije i zanimljivije da bi zaslužile više pažnje. Ako se želi biti uspješan na Instagramu, treba postati svjestan konkurencije. Što objavljuju oni koji imaju puno followera i likeova? Koga oni prate? Primjerice, profil tvrtke Mercedes Benz s milijunskim pratiteljima prati preko 700 korisnika. Profili koje prate povezani su s Mercedesom, konkurencijom, tu su slavne osobe i razni ljudi. Dok profil tvrtke Apple prati tek pet profila, a svi su povezani s Appleom. Jednostavno, treba odrediti preferencije i interese. Osim toga, moramo prepoznati prave hashtagove za dobivanje followera i likeova. Ukoliko se upotrijebi #imevašegbrenda može se vidjeti koliko followera koristi taj hashtag. Postoje razne aplikacije koje su povezane s Instagramom, a mogu se besplatno downloadati ili kupiti. One služe za uređivanje sadržaja, ali i za praćenje followera. Tko je prestao pratiti naš Instagram profil, tko najviše posjećuje profil, tko je blokirao profil i slično.
Voditelj društvenih mreža tj. community manager na Twitteru će tweetati o brendu, odnosno u 280 znakova biti originalan i kreativan kada govori o brendu i "zaslužiti" retweet. Twitter može služiti i kao novi internetski informativni kanal vaše tvrtke. Na ovoj društvenoj mreži community manager može se igrati riječima i davati kratke ali korisne informacije o tvrtki te davati uvid u njeno poslovanje, aktualna zbivanja i nove promocije. Followeri mogu pratiti te informacije i uključiti se tweetanjem tj. komuniciranjem u realnom vremenu.
YouTube
Na YouTubeu voditelj društvenih mreža može objavljivati isključivo video zapise. To su video zapisi koje je sam izradio ili video zapisi drugih autora diljem virtualnog svijeta. Sadržaji koje objavi moraju biti vezani za promociju tvrtke i komunicirati ono što fotografija ne može – zvuk i pokret. Fanovi sada imaju uvid u puno više, primjerice, reklamni video zapisi sa slavnim osobama. Fanovi vole vidjeti svoje omiljene pjevače, glumce ili sportaše kao obične ljude koji im savjetuju da probaju nešto što bez ranijeg nagovora možda ne bi. Voditelj društvenih mreža tako može objaviti video zapise reklamnih kampanja, video o rastu tvrtke i trendovima, video iz medija i slično.
Početna točka – analiza i strategija
Analiza trenutačnog stanja i postavljanje strategije na društvenim mrežama prvi su koraci prema kreiranju sadržaja. Bez analize trenutačnog stanja voditelj društvenih mreža ne zna od kuda početi. Razne ankete na društvenim mrežama, primjerice, Facebooku ili Instagramu, dobar su primjer mjerenja aktivnosti korisnika ili ocjenjivanja pojedinih sadržaja. Tako korisnici izravno mogu odlučiti što žele, a što ne od sadržaja i pomoći u postavljanju strategije.
Edukacija i praćenje novosti u svijetu društvenih mreža važni su za community managera. Njegov je pristup proaktivan i obvezna je doza kreativnosti. Ovisno o fizičkoj osobi ili tvrtki za koju radi, može biti zabavan u objavama, obraćati se poslovnim tonom u anketama i grafovima, objavljivati video zapise koji su relevantni za tvrtku i slično. Može objavljivati sadržaje s team buildinga, raznih sastanaka i pressica s kratkim opisom o čemu se radilo. Važno je da „ne izgubi nit“ i ne nastavi objavljivati sadržaj za kojim nema dovoljno interesa.
Kreativan um, rezultati analize i strategija pomažu voditelju društvenih mreža da pronađe pravi sadržaj. Treba naći sadržaj koji okuplja zajednicu korisnika, a dovoljno je zanimljiv i vrijedan da se nagradi likeom ili interakacijom. Osim likea i komentara na sadržaje, što su najčešće fotografije i video zapisi, korisnici nerijetko postavljaju direktna pitanja putem sredstva komuniciranja na društvenim mrežama.
Uvijek umrežen i prati aktivnosti korisnika
Voditelj društvenih mreža dužan je biti stalno dostupan i odgovoriti na sva pitanja svojih korisnika, odnosno fanova i followera. Na sve objave odgovara u što kraćem roku i što jasnije.
Kada piše, uvijek dobro zna što piše. Poznaje gramatiku i pravopis, a osim spomenute kreativnosti u smišljanju objava, smisleno slaže riječi i rečenice u cjelinu. Objave nikada ne budu suhe bez teksta, već potiču na raspravu ili ih krasi komentar koji opisuje objavu.
Pitanja i komentari korisnika, reakcije na objave i slično pomažu mu kako da dalje kroji strategiju i sadržaj. Prati statistiku, radi izvještaje i analize rezultata. Uvijek prati cjelokupnu aktivnost te preferencije fanova i followera kako bi poboljšao sadržaj te tako planirao buduće aktivnosti na društvenim mrežama. No, naravno, ništa bez konzultacije s klijentom.