UX i UI dizajn - osnove korisničkog iskustva

UX/UI dizajn

Broj radnih mjesta za stručnjake u UX/UI dizajnu porast će za 15% u sljedećih 10 godina, prema istraživanjima vodećih agenciji za zapošljavanje u tehnološkom sektoru. Sve veća raširenost pametnih uređaja stvara rastuću potražnju za UX/UI dizajnerima koji će osmišljavati i unaprjeđivati iskustvo korištenja weba i mobilnih platformi.

Pojmovi UX (User Experience) i UI (User Interface) Design prevode se kao dizajn korisničkog iskustva i dizajn korisničkog sučelja. Razvoj UX/UI potaknut je evolucijom weba kao dinamičnog i interaktivnog medija, što zahtijeva od dizajnera da neprestano proširuju svoje znanje i prate inovacije. Za UX/UI procese karakteristično je i razmišljanje o potrebama i motivaciji korisnika, kao i o interakciji između korisnika i proizvoda. Stoga, vještine stručnjaka za korisničko iskustvo i korisničko sučelje nadilaze i nadopunjuju standardni skup vještina web dizajnera.

Kako UX tako i UI neizostavan su dio modernog dizajna, budući da je ravnoteža između funkcionalne interakcije i vizualne privlačnosti ključ uspjeha u razvoju digitalnih proizvoda. Zbog sličnosti koncepata, izrazi UX i UI često se navode zajedno ili koriste kao međusobno zamjenjivi. Dizajn korisničkog iskustva i dizajn korisničkog sučelja doista imaju zajedničke temelje, međutim, UX i UI dva su različita pojma, odnosno dva različita smjera digitalnog dizajna.

Što je UX dizajn

Dizajn korisničkog iskustva (UX) usmjeren je na postizanje pozitivnog i funkcionalnog korisničkog iskustva, pri čemu se oslanja na provjerene metode testiranja i istraživanja korisnika i samog digitalnog rješenja. Glavni je fokus UX-a interakcija stvarnih korisnika s web stranicama, aplikacijama i raznim tehnološkim proizvodima ‒ od aparata za kavu do medicinskih uređaja. Kognitivni znanstvenik i suosnivač tvrtke Nielsen Norman Group Consultancy, Don Norman, skovao je ovaj izraz još u kasnim 1990-ima riječima: Korisničko iskustvo obuhvaća sve aspekte interakcije krajnjeg korisnika s tvrtkom, njenim uslugama i proizvodima.

Na blogu UX Planet, UX/UI dizajnerica Trista Iiu pojašnjava:

UX se odnosi na poboljšanje zadovoljstva korisnika i oblikovanje kompletnog korisničkog iskustva. Zahtijeva dobro poznavanje sociologije, psihologije kao i dizajna kako bi se prepoznali i riješili stvarni problemi korisnika. Također zahtijeva taktičke vještine, uključujući iteraciju koncepta, istraživanje korisnika, testiranje prototipa i upotrebljivost. Jedna od najvažnijih vještina UX dizajnera jest komunikacija.

Od nastanka pojma pa do danas, UX dizajn se neprestano razvija zadržavajući u svojoj srži usmjerenost na čovjeka, s izraženim osjećajem empatije prema krajnjem korisniku. Upravo empatija i razumijevanje potreba korisnika čine uspješnog UX dizajnera. Kreiranje dobrog korisničkog iskustva zahtijeva poznavanje tehnologije, proizvoda i konteksta u kojem će krajnji korisnik vršiti interakciju s proizvodom. UX stručnjak traži rješenja koja će zadovoljiti pružatelja usluge, jednako kao i osobu koja će koristiti uslugu.

Što je UI dizajn

Dizajn korisničkog sučelja (UI) odnosi se na postupak vizualnog dizajna sučelja s elementima koji su pristupačni, razumljivi te olakšavaju cjelokupni proces korištenja softvera ili računalnog uređaja. Cilj UI-a je korisničko sučelje koje je ugodno i jednostavno za upotrebu. Svi vizualni elementi, interakcije i animacije pomno se osmišljavaju uz korištenje koncepata vizualnog dizajna, interakcije i informacijske arhitekture.

U članku Što čini dobar UI dizajn? direktor dizajna agencije za UX/UI dizajn Awsmd, Anton Mikhaltsov ovako opisuje dizajn korisničkog sučelja:

Ako je UX mozak proizvoda, tada je UI njegova duša. Kada radim na UI dizajnu, pokušavam omogućiti proizvodu da ostavi pravi dojam i istaknuti njegovu individualnost. Međutim, iznad svega stavljam jednostavnost. Vjerujem da su jednostavnost, pažnja prema detaljima, ravnoteža i naglasci ključni za oduševljenje korisnika vizualnim dizajnom.

Digitalizacijom svakodnevnice dizajn korisničkog sučelja postao je jednim od najvažnijih dijelova procesa oblikovanja upotrebljivog proizvoda. Načini interakcije čovjeka i računala sve su napredniji, pogotovo dolaskom proširene (AR) i virtualne stvarnosti (VR) koje zamjenjuju običan, dvodimenzionalan ekran na koji smo navikli. Bez obzira na tehnologiju i vrstu ekrana, UI dizajn nastoji stvoriti vizualno privlačno rješenje uz usklađeno iskustvo interakcije.

Psihologija UX/UI dizajna

UX/UI dizajn primjer

Sve je veća svijest o tome koliko je bitno uključiti dodatne discipline u UX/UI proces, počevši s proučavanjem kognitivnih znanosti i ljudskog ponašanja. Time se primjerice bavi kognitivna psihologija - dio psihologije koji istražuje mozak, njegove mentalne procese i proučava kako ljudi percipiraju, pamte, misle, govore i rješavaju probleme. Za UX/UI vrlo je važno znati zašto ljudi donose određene odluke, što potiče njihove postupke i ponašanje te razumjeti na koji način radi ljudsko pamćenje.

Hickov zakon kaže da se vrijeme potrebno za donošenje odluke povećava s brojem i složenošću izbora. Stoga, kako dobra komunikacija teži jasnoći, tako je dobar dizajn jednostavan i neprimjetan. Psihologija iza toga objašnjava kako prilikom čitanja ovog teksta, korisnik/čitatelj koristi svoju kratkotrajnu memoriju koja je ograničen resurs. Povećavanjem kapaciteta kratkotrajne memorije dolazi do kognitivnog preopterećenja i gubitka informacija. Ako usporedimo ljudski mozak s aplikacijom, najbolje rade aplikacije koje koriste najmanje memorije. Jednostavan dizajn usredotočuje korisnika na bitno, pri čemu korištenje sučelja postaje prirodan i neprimjetan proces.

Oslanjanje na psihologiju kao sredstvo kojim UX/UI dizajneri mogu olakšati i usavršiti korisničko iskustvo od vitalne je važnosti. Istraživanje profila ciljane publike daje informacije o sklonostima i psihološkim karakteristikama korisnika. Te informacije su presudne u dizajnu, dajući odgovore na to zašto koristiti određenu boju, oblike i stil kako bi pobudili emociju i stvorili željeni doživljaj.

Blogovi, online tečajevi i besplatne knjige

Postoje izvrsni specijalizirani blogovi koji se bave UX/UI dizajnom i povezanim temama, koji osim pregršt zanimljivih vijesti i članaka iz svijeta dizajna korisničkog iskustva, donose informacije o tome kako i gdje početi s UX/UI dizajnom te koje alate koristiti.

Još jedno izvrsno mjesto za stjecanje novih vještina su platforme za učenje s velikim izborom besplatnih online tečajeva koje vode iskusni dizajneri. Ovdje se može naučiti od osnova UX/UI dizajna do najnovijih trendova. Ovakve platforme su preporuka i početnicima i profesionalcima zbog vrlo kvalitetnog i lako dostupnog sadržaja.

Skillshare
Skillshare - UX/UI online tečajevi
Udemy
Udemy - UX/UI online tečajevi

Do novih vještina i ideja može se doći pomoću odličnih e-knjiga koje obrađuju ovu temu. Na internetskoj stranici Userbrain dostupno je čak 138 poveznica s besplatnim naslovima o korisničkom iskustvu i dizajnu korisničkog sučelja.

Autor: